INSTITUT PRO TESTOVÁNÍ A CERTIFIKACI

Rozbor legislativního návrhu „nařízení o shodě a dozoru

Vážení návštěvníci, normalizační odbor ITC vypracoval rozbor legislativního návrhu č. COM(2017)795 . Více informaci v detailech aktuality.

Vážení návštěvníci, normalizační odbor ITC vypracoval rozbor legislativního návrhu č. COM(2017)795 a jeho přílohy  s názvem:

Návrh NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY, kterým se stanoví pravidla a postupy pro dodržování a vymáhání harmonizačních právních předpisů Unie týkajících se výrobků a kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 305/2011, (EU) č. 528/2012, (EU) 2016/424, (EU) 2016/425, (EU) 2016/426 a (EU) 2017/1369 a směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/42/ES, 2009/48/ES, 2010/35/EU, 2013/29/EU, 2013/53/EU, 2014/28/EU, 2014/29/EU, 2014/30/EU, 2014/31/EU, 2014/32/EU, 2014/33/EU, 2014/34/EU, 2014/35/EU, 2014/53/EU, 2014/68/EU a 2014/90/EU

jemuž se začalo zkráceně říkat návrh „ nařízení o shodě a dozoru “.

Připravovaný návrh  č. COM(2017)795  a jeho  přílohy  ( dále v textu  návrh " nařízení o shodě a dozoru ") je v souladu s "balíčkem o bezpečnosti spotřebních výrobků a dozoru nad trhem" a jeho cílem je eliminovat velké množství legislativních předpisů obsahující pravidla dozoru nad trhem a vytvořit jednosložkový systém spojující pravidla dozoru nad trhem do jednoho nástroje dozoru. Důvodem návrhu " nařízení o shodě a dozoru " je určité selhání strategických cílů nařízení (ES) č. 765/2008 - např. rostoucí množství nevyhovujících výrobků, špatná vysledovatelnost nevyhovujících výrobků dovážených do EU v případě on-line prodeje, nedostatečná hraniční kontrola dovážených výrobků do EU.

Návrh "nařízení o shodě a dozoru" se bude vztahovat na všechny výrobky spadající pod harmonizační předpisy Unie a které jsou uvedeny v Příloze. Návrh "nařízení o shodě a dozoru" se nebude týkat prekursorů drog, kosmetických přípravků, zdravotnických prostředků a diagnostických zdravotnických prostředků in vitro. Návrh "nařízení o shodě a dozoru" požaduje od členských států pravidelně (nejméně po třech letech) vypracovávat vnitrostátní strategii dozoru nad trhem. Dále stanoví spolupráci a postup vzájemné pomoci mezi členskými státy - důkazy a zjištění v průběhu vyšetřování v jednom členském státě lze použít i v jiném členském státě.

K účelu koordinace vymáhání požadavků stanovených harmonizačními předpisy EU a usnadnění společných činností členských států bude zřízena síť Unie pro shodu výrobků , kterou bude provozovat EK. Tento systém bude k dispozici orgánům dozoru v členských státech, EK a  bude informovat širokou veřejnost prostřednictvím veřejného rozhraní systému. V případě dovážených výrobků do EU bude určena osoba usazená v EU, která bude odpovídat za informační soulad výrobku s harmonizačními předpisy.

Hospodářské subjekty budou mít možnost prostřednictvím on-line portálu zveřejnit informace o přijatých dobrovolných opatřeních v souvislosti s rizikem výrobku, který dodaly na trh. Tento portál bude udržovat EK. V rámci dozoru nad trhem a pro zajištění spolehlivosti a jednotnosti zkoušení v celé Unii  určí Komise zkušební zařízení Unie pro konkrétní výrobek nebo konkrétní kategorii/skupinu výrobků nebo pro konkrétní rizika související s kategorií/skupinou výrobků. Zkušební zařízení Unie budou akreditována podle příslušných harmonizovaných norem Unie.

Akreditaci by měl vydávat vnitrostátní akreditační orgán působící v souladu s nařízením (ES) č. 765/2008. Oznámený subjekt nebo jakýkoli jiný orgán pro posuzování shody určený podle harmonizačních předpisů Unie nesmí být určen jako zkušební zařízení Unie . Postupy pro jmenování zkušebních zařízení Unie budou stanoveny prováděcím aktem Komise. Předpokládaná použitelnost "nařízení o shodě a dozoru"  je od 1. 1. 2020.

Ing. Lenka Druláková
ldrulakova@itczlin.cz 

 

22.03.2018